Om os

Velkommen til Idrætsbørnehaven Skjold - et hus i Rårup/Skjold Fællesinstitution

Rårup/Skjold Fællesinstitution består af de to huse Rårup Børnehus og Idrætsbørnehaven Skjold. Begge huse er beliggende i små lokalsamfund, ca. 4 km fra hinanden.

Idrætsbørnehaven Skjold er en certificeret idrætsbørnehave. Det betyder, at vi benytter pædagogisk idræt, leg og bevægelse som metode i alle hverdagens rutiner og aktiviteter, og vores personale er kvalificeret til at benytte idræt, leg og bevægelse i deres pædagogiske arbejde. Bevægelsesglæde hos børn og personale er i fokus, når vi planlægge, gennemfører og evaluerer den pædagogiske hverdag og aktiviteter.

Idrætsbørnehaven har madordning med eget køkken. Vores madordning følger Fødevarestyrelsens anbefalinger til vuggestue og børnehave, og vi bestræber os på at bruge danske råvarer i sæson. Børnene er deltagende fx med forslag til menu og forarbejdning af frugt, grøntsager mv. Børn og personale spiser måltiderne sammen, og i den forbindelse har personalet fokus på madmod og madglæde.

Idrætsbørnehaven modtager børn i alderen 0-6 år fordelt på en vuggestuegruppe og to børnehavegrupper. Inde som ude er der god plads til bevægelse og fysiske aktiviteter, vi har egen gymnastiksal og vi tager på ture i lokalområdet i vores ladcykel. Derudover tager børnehaven i svømmehallen hver anden uge i sommerperioden.

Begge huse er stueopdelte med fast tilknyttet personale – det er med til at sikre et stort kendskab til det enkelte barn og dets familie. Det enkelte barn får tilknyttet en primærpædagog ved opstart. De to huse samarbejder på tværs fx besøger vi hinandens huse i forbindelse med feriepasning og arrangementer, og vi tager på fælles ture.